Seliniotikanea.gr

Τα νέα του τόπου μας (Σέλινο - Πλατανιάς - Σφακιά)

Τουριστική σεζόν 2021 – Νέος Γολγοθάς ή έξοδος από το τούνελ;

του Ιωάννη Γκιτσάκη (*)
Στις αρχές Απριλίου του 2020 δημοσιεύθηκε στο Χρήμα & Τουρισμός το πρώτο από τα δώδεκα συνολικά άρθρα μου με αντικείμενο τις επιπτώσεις του κορονοϊού στον ελληνικό τουρισμό, με τίτλο «Ο Γολγοθάς του τουρισμού – Μπορεί να σωθεί η φετινή τουριστική περίοδος;».

Στο άρθρο εκείνο, το οποίο γράφτηκε την πιο απαισιόδοξη στιγμή, την περίοδο της κορύφωσης του πρώτου κύματος της πανδημίας στην Ευρώπη, ανέπτυξα ορισμένες προτάσεις για το πως θα μπορούσε να σωθεί η περσινή τουριστική περίοδος.

Σήμερα τα πράγματα φαντάζουν διαφορετικά. Πιο αισιόδοξα. Φαίνεται πως έχουμε ξεπεράσει πλέον το δεύτερο κύμα της πανδημίας, ο χειμώνας οδεύει προς το τέλος του, οι εμβολιασμοί έχουν ξεκινήσει και τα προγράμματα εμβολιασμών δείχνουν πως μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα έχει εμβολιαστεί ένας σημαντικός αριθμός πολιτών παγκοσμίως. Και αυτά είναι καλά νέα και για τον ελληνικό τουρισμό.

Myconos

Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να επαναπαυθούμε. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πιστέψουμε ότι η φετινή τουριστική περίοδος θα είναι ένας δρόμος στρωμένος με ροδοπέταλα στον οποίο θα βαδίσουμε ανέμελα και ανέφελα. Ότι θα επανέλθουμε δηλαδή σε μία πλήρη τουριστική κανονικότητα. Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι το καλοκαίρι του 2021 θα ομοιάζει σε μεγάλο βαθμό με το καλοκαίρι του 2020.  Τα προγράμματα εμβολιασμού ίσως τελικά να μην προχωρήσουν σύμφωνα με τους αρχικούς σχεδιασμούς, οι εταιρίες παραγωγής εμβολίων έχουν ήδη ανακοινώσει μειώσεις στις παραδώσεις εμβολίων και οι μεταλλάξεις του κορονοϊού τρομάζουν λοιμωξιολόγους και κυβερνήσεις.

Ο ελληνικός τουρισμός θα πρέπει λοιπόν να είναι καλά προετοιμασμένος και για το απαισιόδοξο σενάριο, προκειμένου να μην βρεθεί προ εκπλήξεως. Γιατί τόσο ο τουρισμός όσο και η χώρα δεν αντέχουν να σηκώσουν το οικονομικό βάρος μίας δεύτερης συνεχόμενης κακής τουριστικής περιόδου. Και το ερχόμενο το καλοκαίρι λοιπόν θα λειτουργήσουμε με υγειονομικά πρωτόκολλα, με ξενοδοχεία καραντίνας, με άνοιγμα και κλείσιμο χωρών ανάλογα με τα επιδημιολογικά τους δεδομένα, με περιορισμούς στις μετακινήσεις τουριστών, με προϋποθέσεις στα ταξίδια, αλλά και με καινούρια δεδομένα, όπως είναι τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, τα ποσοστά εμβολιασμών κάθε χώρας κ.ά.

Διαφαίνεται, συνεπώς, ότι η τουριστική περίοδος του 2021 θα είναι μία πραγματικά πολύ δύσκολη εξίσωση, ενδεχομένως και δυσκολότερη από αυτή της προηγούμενης χρονιάς. Φέτος όμως, σε αντίθεση με πέρσι, γνωρίζουμε σε μεγάλο βαθμό τους αγνώστους Χ και Ψ αυτής της εξίσωσης. Διαθέτουμε την εμπειρία της προηγούμενης χρονιάς, με τη λειτουργία στην πράξη όλων των υγειονομικών πρωτοκόλλων και των περιορισμών στις μετακινήσεις τουριστών. Επιπλέον, έχουμε στη διάθεσή μας και τον παράγοντα κλειδί για τη επίλυση αυτής της εξίσωσης, που δεν είναι άλλος από τα εμβόλια κατά της COVID-19.

Η επίλυση λοιπόν της εξίσωσης της φετινής τουριστικής περιόδου θα στηριχθεί σε δύο κρίσιμα και βασικά δεδομένα: Στα επιδημιολογικά δεδομένα κάθε χώρας, όπως συνέβη και πέρσι. Αλλά και στο νέο παράγοντα της φετινής περιόδου, που είναι τα δεδομένα των εμβολιασμών κάθε χώρας. Πάνω στα δύο αυτά θεμελιώδη στοιχεία θα πρέπει να στηριχθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός της φετινής τουριστικής περιόδου από όλους τους εμπλεκόμενους με τον ελληνικό τουρισμό. Κυβέρνηση και ιδιωτικό τομέα.

Φέτος όμως ο χρόνος δείχνει να τρέχει πιο γρήγορα. Φέτος δεν δικαιολογούνται καθυστερήσεις, παλινωδίες και αδράνειες από κανέναν. Φέτος δεν νοούνται «states of mind» και πειράματα. Φέτος δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Φέτος ξέρουμε. Φέτος πρέπει να τρέξουμε. Φέτος πρέπει να δράσουμε. Και να δράσουμε γρήγορα. Και αυτό το γνωρίζει και η ελληνική κυβέρνηση. Γι’ αυτό και ο Πρωθυπουργός διατύπωσε ήδη από τον Ιανουάριο την πρόταση κλειδί για μία επιτυχημένη τουριστική σεζόν: Το Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Εμβολιασμού. Για τον ίδιο λόγο, το φετινό άρθρο μου, με τις προτάσεις για το πως θα πρέπει να σχεδιαστεί η τουριστική περίοδος του 2021, αποφάσισα να το γράψω σήμερα, στα τέλη Ιανουαρίου, έστω και αν δεν είναι ακόμη γνωστά όλα τα απαραίτητα δεδομένα.

Που πρέπει να στραφεί η προσοχή

Με βάση λοιπόν τα σημερινά δεδομένα, θα προσπαθήσω να εντοπίσω και να τεκμηριώσω σε ποιες τουριστικές αγορές και σε ποιες κατηγορίες τουριστών θα πρέπει πρωτίστως να στοχεύσει ο ελληνικός τουρισμός τη φετινή τουριστική περίοδο:

(1) Ηλικιακές ομάδες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού. Είναι γνωστό, ότι σε όλες τις χώρες θα εμβολιαστούν κατά προτεραιότητα οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Οι ηλικιωμένοι, λοιπόν, η τρίτη ηλικία, οι συνταξιούχοι, θα πρέπει να αποτελέσουν φέτος τον πρώτο στόχο του ελληνικού τουρισμού. Πρόκειται για μία κατηγορία τουριστών, από την τεράστια «δεξαμενή» του silver economy, με υψηλό βιοτικό επίπεδο και πιθανότατα με μεγάλη διάθεση και οικονομική δυνατότητα για ταξίδια φέτος, αφενός λόγω της ασφάλειας που θα αισθανθούν μετά τον εμβολιασμό τους και αφετέρου, λόγω του γεγονότος ότι στην πλειοψηφία τους δεν ταξίδεψαν το 2020, λόγω των υγειονομικών κινδύνων. Οι ηλικιακές αυτές ομάδες είναι δεδομένο ότι θα έχουν εμβολιαστεί μέσα στην άνοιξη, τουλάχιστον σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία, και κατά συνέπεια θα πρέπει να αποτελέσουν τον πρώτο στόχο προσέλκυσης τουριστών για τη φετινή τουριστική περίοδο στην Ελλάδα. Μάλιστα, η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα προτιμά να ταξιδεύει συνήθως την άνοιξη ή το φθινόπωρο και όχι το καλοκαίρι, εξαιτίας των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν στις μεσογειακές χώρες τους καλοκαιρινούς μήνες. Έτσι, μία επιτυχημένη επικοινωνιακή εκστρατεία προσέλκυσης στη χώρα μας τουριστών από αυτή την ηλικιακή ομάδα, θα μπορούσε να δώσει πνοή στον ελληνικό τουρισμό ήδη από τις αρχές της άνοιξης.

(2) Επαγγελματικές ομάδες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού. Είναι επίσης γνωστό, ότι σε όλες τις χώρες θα εμβολιαστούν κατά προτεραιότητα οι γιατροί, οι νοσηλευτές και γενικότερα το υγειονομικό προσωπικό κάθε χώρας. Η επαγγελματική αυτή ομάδα θα πρέπει λοιπόν να αποτελέσει το δεύτερο βασικό στόχο του ελληνικού τουρισμού. Πρόκειται για μία κατηγορία τουριστών, με επίσης υψηλό βιοτικό επίπεδο και με εξίσου μεγάλη διάθεση και οικονομική δυνατότητα για ταξίδια φέτος, αφενός λόγω της σωματικής κούρασης και της ψυχολογικής πίεσης που πέρασαν, καθώς έχουν σηκώσει όλο το βάρος της πανδημίας και αφετέρου, λόγω του γεγονότος ότι στη συντριπτική πλειοψηφία τους δεν ταξίδεψαν το 2020, ακριβώς διότι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά του κορονοϊού εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο. Οι γιατροί και οι νοσηλευτές στις περισσότερες χώρες είναι δεδομένο ότι θα έχουν εμβολιαστεί μέσα στο χειμώνα και κατά συνέπεια θα πρέπει να αποτελέσουν ένα ακόμη βασικό στόχο προσέλκυσης τουριστών για τη φετινή τουριστική περίοδο στην Ελλάδα. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί άμεσα μία ειδική διαφημιστική εκστρατεία απευθυνόμενη στο υγειονομικό προσωπικό παγκοσμίως.

Zagoroxoria

Μία στοχευμένη επικοινωνιακή καμπάνια, η οποία θα τους ευχαριστεί για την προσφορά τους στη μάχη κατά του κορονοϊού και θα τους ανταμείβει με ειδικές προσφορές και σημαντικές εκπτώσεις στα τουριστικά πακέτα για διακοπές στη χώρα μας. Σίγουρα ένα τμήμα της διαφημιστικής καμπάνιας του ΕΟΤ για την τουριστική περίοδο 2021 θα πρέπει να σχεδιαστεί απευθυνόμενο ειδικά σε γιατρούς και νοσηλευτές από όλο τον κόσμο. Σίγουρα, επίσης, τα ελληνικά ξενοδοχεία θα πρέπει να σχεδιάσουν ένα ειδικό πακέτο προσφορών απευθυνόμενο στη συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα. Σίγουρα η κυβέρνηση θα πρέπει να εξετάσει τη μείωση του ΦΠΑ έστω μόνο στα τουριστικά πακέτα προσέλκυσης της συγκεκριμένης κατηγορίας τουριστών. Σίγουρα, τέλος, οι προσφορές αυτές θα πρέπει να ενταχθούν και στα τουριστικά πακέτα των μεγάλων ευρωπαϊκών tour operators με τους οποίους συνεργάζεται η χώρα μας. Δεν ξέρω πως ακριβώς μπορεί να γίνει αυτό πρακτικά, πλην όμως είμαι σίγουρος ότι οι ειδικότεροι εμού θα μπορέσουν να βρουν τον τρόπο. Τέλος, σημειώνω και το πόσο σημαντική θα ήταν η υλοποίηση της πρότασης αυτής και από επικοινωνιακής πλευράς.

Πράγματι, η είδηση ότι η Ελλάδα ευχαριστεί εμπράκτως τους γιατρούς και τους νοσηλευτές σε όλο τον κόσμο και τους ανταμείβει προσφέροντας ειδικά τουριστικά πακέτα με μεγάλες εκπτώσεις, είναι βέβαιο ότι θα προκαλούσε παγκόσμια αίσθηση και θα έκανε το γύρο του κόσμου παίζοντας σε όλα τα μεγάλα διεθνή ΜΜΕ. Και αυτό βεβαίως θα αποτελούσε μία τεράστια και ανέξοδη διαφήμιση για την Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό.

(3) Χώρες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού. Είναι ο νέος αστάθμητος παράγοντας της φετινής τουριστικής περιόδου και ταυτόχρονα ο παράγοντας κλειδί για μια επιτυχημένη τουριστική σεζόν στη χώρα μας. Πέρσι, το κυβερνητικό σχέδιο για το άνοιγμα του τουρισμού στηρίχθηκε κυρίως στα επιδημιολογικά δεδομένα, όπως αναλύθηκε και στο άρθρο μου με τίτλο «Restart Tourism – Πακέτο τουρισμού – Τα καλά, τα κακά και τα άσχημα».

Φέτος, παράλληλα με τα επιδημιολογικά δεδομένα, το κυβερνητικό σχέδιο για τον τουρισμό θα πρέπει να στηριχθεί και στα δεδομένα των εμβολιασμών. Οι δε χώρες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού θα πρέπει να αποτελέσουν το βασικό στόχο για την προσέλκυση τουριστών στην Ελλάδα τη φετινή τουριστική περίοδο. Οι δείκτες με τα δεδομένα των εμβολιασμών σε παγκόσμιο επίπεδο είναι οι βασικοί δείκτες που θα πρέπει να παρακολουθεί καθημερινά η ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Τουρισμού. Αν και είναι ακόμα πολύ νωρίς, ήδη κάποιες χώρες έχουν αρχίσει και ξεχωρίζουν:  Το Ισραήλ καταρχήν με μεγάλη διαφορά και ακολουθούν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μπαχρέιν, η Αγγλία και οι ΗΠΑ. Πιθανότατα θα ακολουθήσουν η Ρωσία, η Κίνα, ο Καναδάς και ενδεχομένως η Αυστραλία. Η Ελλάδα θα πρέπει άμεσα να στοχεύσει επικοινωνιακά στις χώρες αυτές, καθώς οι τουρίστες που προέρχονται από χώρες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμών αναμένεται να αποτελέσουν το μήλον της έριδος για τη φετινή τουριστική περίοδο. Οι ίδιες χώρες πάνω κάτω αποτελούν και τις μεγάλες «δεξαμενές» προσέλκυσης ποιοτικών τουριστών, στις οποίες θα πρέπει να στοχεύσει γενικότερα ο ελληνικός τουρισμός, επιχειρώντας ένα άνοιγμα σε νέες, ποιοτικές τουριστικές αγορές (Ρωσία, Κίνα, Αυστραλία, Καναδά, Σιγκαπούρη, Νότια Κορέα, Ιαπωνία, Ταϊβάν, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία, Κατάρ, Μπαχρέιν, Κουβέιτ κ.ά.), όπως έχω αναφέρει στα άρθρα μου.

(4) Χώρες με καλά επιδημιολογικά δεδομένα. Είναι ένας παράγοντας γνωστός από την περσινή τουριστική σεζόν, καθώς είναι ο βασικός παράγοντας πάνω στον οποίο στηρίχθηκε το κυβερνητικό σχέδιο για την τουριστική περίοδο του 2020. Στο αντίστοιχο περσινό άρθρο μου, στο οποίο αναφέρθηκα στην εισαγωγή του παρόντος, είχα κάνει ειδική αναφορά στους Ρώσους και στους Κινέζους τουρίστες, καθώς οι χώρες τους είχαν τα καλύτερα επιδημιολογικά δεδομένα τη στιγμή δημοσίευσής του. Στο άρθρο εκείνο είχα προτείνει, αφενός να υλοποιηθεί άμεσα μία σχετική διαφημιστική καμπάνια προς τις χώρες αυτές και αφετέρου, να καταργηθεί ή να απλοποιηθεί σημαντικά η απαίτηση βίζας. Και επειδή αυτό δεν εξαρτάται αποκλειστικά από τη χώρα μας, πρότεινα να υποβληθούν οι κατάλληλες προτάσεις προς τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να επιτραπεί, κατ’ εξαίρεση για όσο διαρκεί η πανδημία, η είσοδος Ρώσων και Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα χωρίς βίζα. Να εξασφαλιστεί, δηλαδή, ότι οι Ρώσοι και οι Κινέζοι τουρίστες θα μπορούν να επισκεφτούν αποκλειστικά και μόνο τη χώρα μας (και όχι να κινηθούν ελεύθερα εντός του χώρου Σένγκεν), χωρίς βίζα, παρά μόνο με μία ειδική άδεια ή σφραγίδα επί του διαβατηρίου, κατά την είσοδό τους στην Ελλάδα. Τις προτάσεις αυτές επαναλαμβάνω και φέτος, όχι μόνο για την Κίνα και τη Ρωσία, αλλά και για άλλες χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που παρουσιάζουν καλά επιδημιολογικά δεδομένα, όπως λ.χ. η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία και η Ταϊβάν.

Ειδική αναφορά θα κάνω φέτος στην Ταϊβάν, η οποία έχει καταφέρει να συμπληρώσει πάνω από 200 ημέρες χωρίς κανένα εγχώριο κρούσμα κορονοϊού. Πρόκειται για μία χώρα με υψηλό βιοτικό επίπεδο και με πολίτες που τρέφουν μεγάλη αγάπη για την Ελλάδα και τον ελληνικό πολιτισμό (όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ασίας). Η Ταϊβάν λοιπόν θα πρέπει να αποτελέσει μία ακόμη χώρα – στόχο του ελληνικού τουρισμού, όχι μόνο για φέτος, λόγω των χαμηλών κρουσμάτων που έχει, αλλά και γενικότερα, λόγω των ποιοτικών της χαρακτηριστικών.

(5) Ευρωπαϊκή αγορά. Ο «μεγάλος ασθενής» του κορονοϊού. Δυστυχώς για την Ελλάδα, οι χώρες από τις οποίες προέρχεται παραδοσιακά το μεγαλύτερο ρεύμα εισερχόμενου τουρισμού, είναι και οι χώρες που πλήττονται και φέτος περισσότερο από την πανδημία. Στο αντίστοιχο περσινό άρθρο, η πρότασή μου για την ευρωπαϊκή αγορά αφορούσε στη δημιουργία ενός κοινού ευρωπαϊκού μηχανισμού για την ασφαλή μετακίνηση τουριστών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα βασικά χαρακτηριστικά του οποίου ανέπτυξα σε επόμενο άρθρο μου.

Santorini gitsakis

Η ελληνική κυβέρνηση πρότεινε πράγματι στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τη θεσμοθέτηση κοινών κανόνων για τη μετακίνηση τουριστών, κάτι που τελικά δεν έγινε δεκτό. Επίσης, απορρίφθηκε και η κυβερνητική πρόταση για διενέργεια τεστ κορονοϊού στις χώρες προέλευσης των τουριστών, 72 ώρες πριν από την αναχώρησή τους. Η έλλειψη κοινών ευρωπαϊκών κανόνων για την ασφαλή μετακίνηση τουριστών οδήγησε σε ένα πραγματικό μπάχαλο στον τομέα του τουρισμού, καθώς κάθε χώρα προέβλεψε δικά της κριτήρια για τις λίστες των «πράσινων», «πορτοκαλί» και «κόκκινων» χωρών, αλλά και για τη θέση σε καραντίνα των πολιτών της που επέστρεφαν από διακοπές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, όχι μόνο την ταλαιπωρία των τουριστών, αλλά και την απώλεια ενός σημαντικού αριθμού Ευρωπαίων τουριστών για τη χώρα μας, ιδίως από τα μέσα Αυγούστου και μετά. Για να προλάβει και να αποτρέψει την επανάληψη αυτού του φαινομένου και στη φετινή τουριστική περίοδο, ο Έλληνας Πρωθυπουργός, ήδη από τον Ιανουάριο, κατέθεσε την πρόταση για μία κοινή πολιτική των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πιστοποίηση του εμβολιασμού και για ένα Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Εμβολιασμού, με χρήση, μεταξύ άλλων, και για τα ταξίδια.

Προς άρση κάποιων παρερμηνειών, σημειώνω πως το πιστοποιητικό εμβολιασμού δεν προτείνεται από την ελληνική κυβέρνηση ως προϋπόθεση για να μπορεί κάποιος να ταξιδέψει, αλλά ως έγγραφο το οποίο θα διευκολύνει τον τουρίστα που θα έχει εμβολιαστεί και θα απλοποιεί τις διαδικασίες (δεν θα απαιτείται τεστ για κορονοϊό, δεν θα μπαίνει σε καραντίνα κλπ.). Η ελληνική κυβέρνηση λοιπόν προτείνει εγκαίρως, τέσσερις και πλέον μήνες πριν από την έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν, ένα μέτρο που μπορεί να απλοποιήσει σε μεγάλο βαθμό τα ταξίδια εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να διευκολύνει σημαντικά τον τουρίστα, καθιστώντας ελκυστικότερη την προοπτική ενός ταξιδιού στο εξωτερικό.

Η αντίδραση ορισμένων ευρωπαϊκών κρατών και ιδίως της Γερμανίας  αποδεικνύει ότι το περσινό ευρωπαϊκό χάος στον τουρισμό δεν ήταν καθόλου τυχαίο.

Η Γερμανία και άλλες χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης κινούνται στη λογική του «να κλείσουν τα πρόβατα στο μαντρί». Στη λογική του να καταστούν πολύπλοκα τα ταξίδια στο εξωτερικό, με τελικό στόχο την ενίσχυση του εγχώριου τουρισμού, η οποία θα περιορίσει και τις απώλειες στο ΑΕΠ των χωρών τους. Για το λόγο αυτό, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει ακόμα και μονομερώς ή σε συνεργασία με άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία) στη χρήση του πιστοποιητικού εμβολιασμού, ως εγγράφου που θα απλοποιεί τις διαδικασίες και θα διευκολύνει την πρόσβαση των ξένων τουριστών στη χώρα μας.

money tourism copyright photo

(6) Εσωτερικός τουρισμός. Στο αντίστοιχο περσινό άρθρο, η πρότασή μου για την εγχώρια αγορά αφορούσε στο σχεδιασμό ενός ειδικού προγράμματος επιδοτούμενων διακοπών για τους Έλληνες πολίτες, μέσω της χορήγησης τουριστικών vouchers, προκειμένου να ενισχυθούν τόσο οι πληττόμενες τουριστικές επιχειρήσεις όσο και οι δικαιούχοι του προγράμματος, όπως ανέπτυξα ειδικότερα σε άλλο άρθρο μου. Η κυβέρνηση ανταποκρίθηκε εγκαίρως και δημιούργησε τρία προγράμματα τουριστικών vouchers (πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους» του Υπουργείου Τουρισμού, ενισχυμένο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού του ΟΑΕΔ και εταιρικά holiday vouchers για εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα), τα οποία φαίνεται πως είχαν αρκετή επιτυχία. Για τους ίδιους ακριβώς λόγους, τα τουριστικά vouchers για την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού θα πρέπει να συνεχιστούν και τη φετινή τουριστική περίοδο. Μάλιστα, το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους» θα πρέπει να ενισχυθεί και να προβλέψει μεγαλύτερο αριθμό δικαιούχων. Επιπλέον, στα προγράμματα αυτά θα πρέπει φέτος να προβλεφθεί και η σημαντική «πριμοδότηση» των ορεινών τουριστικών καταλυμάτων, τα έχουν πληγεί ιδιαιτέρως λόγω της απώλειας δύο συνεχόμενων χειμερινών τουριστικών περιόδων. Ειδικότερα, οι ορεινοί νομοί της χώρας, που εξαρτώνται κυρίως από το χειμερινό τουρισμό, θα πρέπει να ενταχθούν σε καθεστώς ανάλογο με αυτό των νησιών του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου (10 ημέρες διαμονής και μηδενική ιδιωτική συμμετοχή), προκειμένου να δοθούν στους δικαιούχους των προγραμμάτων αυξημένα κίνητρα για την επιλογή ορεινών τουριστικών καταλυμάτων το 2021.

Η εξίσωση της φετινής τουριστικής περιόδου αναμένεται να είναι πιο δύσκολη και πιο περίπλοκη σε σχέση με την περσινή. Για την επιτυχή επίλυσή της απαιτούνται καινοτόμες πρωτοβουλίες, τολμηρές αποφάσεις, προσεκτικός σχεδιασμός και επιστημονική αξιολόγηση όλων των δεδομένων και παραμέτρων της εξίσωσης. Φέτος όμως διαθέτουμε τόσο την εμπειρία από τη διαχείριση της περσινής τουριστικής σεζόν, όσο και τον απαραίτητο χρόνο για να προετοιμαστούμε κατάλληλα.

Θα πρέπει λοιπόν να εκπονηθεί άμεσα, από το Υπουργείο Τουρισμού και τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς του τουριστικού τομέα, ένα στρατηγικό σχέδιο για τη φετινή τουριστική περίοδο, με στοχευμένες πρωτοβουλίες και δράσεις για την προσέλκυση τουριστών από ηλικιακές και επαγγελματικές ομάδες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού, καθώς και από χώρες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμών και καλά επιδημιολογικά δεδομένα. Παράλληλα, θα πρέπει να σχεδιαστούν προσεκτικά και διεξοδικά, αφενός η διευκόλυνση και απλοποίηση των μετακινήσεων ξένων τουριστών προς τη χώρα μας μέσω του πιστοποιητικού εμβολιασμού και αφετέρου, η ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού μέσω νέων στοχευμένων προγραμμάτων τουριστικών vouchers.

Εφόσον τα παραπάνω σχέδια προετοιμαστούν άμεσα και υλοποιηθούν αποτελεσματικά, τότε όχι μόνο θα έχουμε μία επιτυχημένη τουριστική περίοδο, αλλά επιπλέον ο ελληνικός τουρισμός θα καταφέρει να κερδίσει και το γενικότερο στοίχημα της πανδημίας του κορονοϊού, μετατρέποντας την κρίση σε ευκαιρία προσέλκυσης νέων, ποιοτικών τουριστικών ροών και, μάλιστα, όχι μόνο πρόσκαιρα αλλά σε μόνιμη και σταθερή βάση. Φέτος, λοιπόν, σε αντίθεση με την περσινή τουριστική περίοδο, είναι περισσότερο στα δικά μας χέρια το αν ο ελληνικός τουρισμός θα ανέβει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το δύσκολο και μαρτυρικό μονοπάτι του Γολγοθά ή αν θα καταφέρει να βρεθεί στο δρόμο που οδηγεί στην έξοδο από το τούνελ και στο πέρασμα σε μια νέα εποχή τουριστικής ανάπτυξης.

(*) Ο κ. Ιωάννης Γκιτσάκης (twitter @gitsakis) είναι Δικηγόρος Θεσσαλονίκης με ειδίκευση στις Συμβάσεις Παραχώρησης και ΣΔΙΤ, Διδάκτωρ Διοικητικού Δικαίου και Σύμβουλος τουριστικών επιχειρήσεων και επενδύσεων

Πηγή money-tourism.gr/

μοιραστείτε το

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *